Home Kennisplein Duurzame innovaties: van idee naar marktsucces.

8 januari 2024

Duurzame innovaties: van idee naar marktsucces.

De energietransitie inspireert steeds meer ondernemers om energiebesparende innovaties te ontwikkelen. Het begint altijd met een idee, dat ‘aha’-moment waarin je gelooft dat het de wereld kan veranderen. Maar hoe zet je dit idee om in een winstgevend product op de markt? Welke uitdagingen kom je daarbij tegen? En hoe kan ons supportteam je steeds een stapje verder helpen?

De fasen van innovatie

Het innovatieproces bestaat uit de 9 niveaus van het ‘Technology Readiness Levels’ (TRL), verdeeld in 4 hoofdfasen: (1) Idee en concept, (2) prototype en testen, (3) product en eerste klant, en (4) markt en opschaling. In de vroege fases is het risico op mislukking vaak groter, maar zijn de benodigde investeringen en gevolgen kleiner. Naarmate je stijgt in de niveaus, neemt de kans op succes toe, maar groeien ook de benodigde investeringen en de impact.

 

Idee en concept – fase 1

Hier start de reis – waar gedachten, ideeën en ontwerpen tot leven komen. Op dit punt bestaat het alleen nog in je verbeelding of op schetsen. Je begint met het verkennen van je idee door toegepast onderzoek en experimenten, om vervolgens een eerste concept uit te werken. De uitdaging hier: hoe kansrijk is je concept?

Je kunt je voorstellen dat een crematoriumoven van 800 graden veel energie nodig heeft. Om dat proces te verduurzamen, bedacht een ondernemer een crematoriumoven die op waterstof werkt. Het supportteam beoordeelt in deze fase de kansrijkheid van zulke innovatieconcepten. Daarbij is het belangrijk om te weten dat de kansrijkheid van een innovatieconcepten nog niets zegt over de technische uitvoerbaarheid ervan. Als de experts potentie zien, kan de ondernemer financiële ondersteuning krijgen om zijn innovatie verder te onderzoeken. Het supportteam beoordeelde de crematoriumoven op waterstof als een kansrijke innovatie en ondersteunde de ondernemer met een vorm van financiering om zijn innovatie te testen. Naast de financieringsvorm die de crematoriumoven heeft gekregen, kan het supportteam ondernemers een voucher van maximaal €10.000 geven om hun innovatie verder te onderzoeken.

 

Prototype en testen – fase 2

Dit is waar de ideeën werkelijk tot leven komen: je transformeert je concept in een tastbaar prototype – een echte, werkende versie van wat je in gedachten had. Nu is het tijd om het te testen, te zien hoe het werkt, te zien welke problemen er zijn en hoe je die kunt oplossen. Tegelijkertijd richt je je op de zakelijke kant: het opstellen van een businesscase, het aantrekkelijk maken van je aanbod voor klanten en het opbouwen van relaties met strategische partners.

HeatWacht heeft een methode ontwikkeld om warmte op te slaan voor hoog-temperatuur-toepassingen, genaamd de ‘powerstove’.  Het supportteam begeleidt ondernemers in deze fase bij de beoordeling van de technische haalbaarheid van zo’n product en adviseert bijvoorbeeld over de materiaalkeuze. Dankzij een positieve en kritische blik van de experts zijn de specifieke eigenschappen van HeatWacht’s concept scherper geïdentificeerd, wat resulteerde in een verbeterd ontwerp en een kansrijkere toepassing ervan. Naast technische ondersteuning helpt het supportteam bij het opzetten van een netwerk, zoals met ingenieursbureaus of kennisinstellingen, en biedt het assistentie bij financieringsmogelijkheden.

 

Product en eerste klant – fase 3

En dan: je prototype is getest, verbeterd en bijna klaar voor de échte wereld. Op dit punt heeft je product verschillende tests doorstaan en begint het eruit te zien als iets dat mensen daadwerkelijk willen gebruiken. Bij deze fase is een sterke businesscase heel belangrijk: hoe wordt er geld verdiend en welk voordeel biedt jouw product aan klanten? Je eerste product demonstreer je in deze fase bij een eerste klant. Hoeveel energie bespaart het de klant? Houdt jouw product het technisch vol tijdens je demonstratie?

NEWES werkt aan een innovatieve methode om op efficiënte wijze waterstof uit water te winnen met behulp van een machine onder hoge druk. Het supportteam ondersteunt in deze fase ondernemers bij het aanscherpen van het businessmodel, zoals bij die van NEWES. Dit heeft bij NEWES geleid tot een verschuiving van de focus naar een mogelijk interessantere markt. Ook helpt het supportteam ondernemers in deze fase bij de mogelijkheden subsidies of andere financieringsvormen.

 

Markt en opschaling – fase 4 

Het product is klaar, getest en bewezen. Het is tijd om het op grotere schaal beschikbaar te maken. Maar ook deze fase kent verschillende uitdagingen. Kun je het op grote schaal produceren? Hoe zit het met de technische uitvoerbaarheid? En beschik je over een solide netwerk?

Op al die vragen biedt het supportteam ondersteuning. Zo ook bij GROHW, een collectief van regionale ondernemers, onderzoeksinstellingen en lokale overheden in de regio Deventer. Zij hebben een ontwerp gemaakt voor groene waterstofproductie. Het supportteam heeft geholpen bij het samenstellen van het consortium en het in contact brengen van alle strategische partners, waarbij gekeken is naar de bijdrage van partners en het gezamenlijke belang.

 

 

Dus, of je nu pas aan het allereerste begin staat van je innovatie of al een eind op weg bent, ons supportteam denkt in elke fase graag met je mee! Ben jij bezig met een energiebesparende innovatie of heb je enkel een idee? Neem contact op en ontdek wat het supportteam voor jou kan betekenen.

Lees hier meer over het supportteam.