Home Actueel BLOG #18 Op een dag gebruik je geen aardgas meer…

BLOG #18 Op een dag gebruik je geen aardgas meer…

Door Gábor Oolthuis, programmaleider Nieuwe Energie Overijssel

Bier is een onbetrouwbare inspiratiebron. De briljante ideeën die ik na inname krijg, blijken de volgende dag meestal volkomen onpraktisch. Dus hoe kunnen Grolsch en Heineken ons helpen bij de energietransitie? Nou, door een voorbeeld te nemen aan hun nuchtere benadering. Drie lessen.


1. Een beter milieu begint bij jezelf

“Ik wil gewoon zelf het goede voorbeeld geven en niet iets verlangen van een leverancier wat we zelf niet doen”, zegt de nieuwe Heineken-topman Van den Brink. Heineken gaat voor CO2-neutraal in 2030. Leveranciers en afnemers moeten in 2040 volgen. Het Energie Koplopers programma van Nieuwe Energie Overijssel (NEO) werkt ook volgens dit principe. Als toonaangevende bedrijven het voortouw nemen, kan het snel gaan. De ervaringen van de Koplopers in Overijssel delen wij regelmatig, daar volgen alleen maar positieve reacties op.


2. Gewoon doen

Van den Brink gaat niet namens Heineken het duurzaamheidsgospel preken. Dat heeft de vorige generatie al gedaan. “Wij moeten het gewoon doen.” Dat geldt voor alle partijen bij het klimaatakkoord. De besluiten zijn genomen, de subsidies zijn (meestal) beschikbaar, nu aan de slag. Dat ‘gewoon doen’ vaak behoorlijk ingewikkeld is, wil ik niet ontkennen. Maar als we het ‘gewoon samen doen’, dan lukt het. Bijvoorbeeld in regionale werkplaatsen, waar we samen met onze partners de energietransitie versnellen.

“In energie besparen of opwekken zit voor bedrijven vaak een verdienmodel. Soms is dat even zoeken, maar een groen imago rendeert altijd”


Gábor Oolthuis

3. Groen is poen

Grolsch profileert zich met duurzaamheid. Het wil CO2-neutraal brouwen in 2025. Het Japanse hoofdkantoor steunt deze ambitie omdat ze hand in hand gaat met goede financiële resultaten. Het contract voor warmtelevering dat Grolsch sloot met vuilverbrander Twence is zowel ecologisch als economisch duurzaam. In energie besparen of opwekken zit voor bedrijven vaak een verdienmodel. Soms is dat even zoeken, maar een groen imago rendeert altijd. NEO helpt hierbij.

Zo, en nu een biertje.

Gábor Oolthuis
Programmaleider Nieuwe Energie Overijssel