Bepaal je doel en doelgroep
- Wat wil je bereiken en met welk resultaat gaat jouw doelgroep naar huis?
- Formuleer jouw kernvragen
- Wie ga je uitnodigen?
- Wie heb je nodig om je kernvragen te beantwoorden?
Wil je echt samen met de doelgroep werken aan een concreet resultaat? Begin dan tijdig en stel een ontwerpteam samen met mensen uit de doelgroep.
Kies de juiste vorm in de Werkplaats. Denk aan:
- Besloten sessie – ga met een selecte groep aan de slag over een heel specifiek onderwerp
- Open sessie – werk aan specifieke thema’s met een bredere doelgroep, leer van elkaar en brainstorm over concrete vervolgstappen
- Inloop – sparren met experts en beantwoorden van vragen
- Korte pitch om informatie te delen
Plan een ontwerpsessie en kies daarin je werkvorm
Welke inbreng verwacht je van de deelnemers en hoe brengen ze jouw doel dichterbij? Denk eens aan:
- een Lagerhuis-opstelling
- ontwerpend onderzoeken
Of zet tools in zoals flip-overs, post-its op bord of online tools als Miro, Mentimeter of Kahoot. Hierbij kan Jelle ook meedenken en adviseren.
Voorafgaand aan jouw sessie:
Om voor een succesvolle sessie te zorgen, is het belangrijk dat jij jouw deelnemers al aan boord hebt. Dus bel ze eens op en vraag wat zij verwachten van de sessie. Wat hebben zij nodig?
Communicatie
Communicatie is nodig om jouw onderwerp aantrekkelijk te presenteren en deelnemers te motiveren. Stuur ruim vóór je bijeenkomst het volgende naar Team Communicatie:
- tekst over de inhoud en de sprekers
- een leuke (rechtenvrije) afbeelding
- vermeld waar, wanneer en wie je wilt bereiken…
Wij zorgen voor:
- De uitnodiging per e-mail naar de doelgroep
- Vermelding van jouw bijeenkomst in de Werkplaats Agenda
Werkplaats Agenda
- Eventueel extra onder de aandacht gebracht in de e-mail nieuwsbrief
- Eventueel extra onder de aandacht gebracht op onze social kanalen: LinkedIn, Twitter, Instagram en/of Facebook
Na jouw sessie
Het werk zit er nog niet op. Na je bijeenkomst heb je de mogelijkheid om:
- Je resultaten delen met de deelnemers
- Je resultaten delen met je doelgroep die niet aanwezig kon zijn
- Presentaties of uitwerkingen te delen
- Deelnemers uit te nodigen voor de volgende keer
- Deelnemers om een evaluatie te vragen
- Een verslag van de bijeenkomst te schrijven en te plaatsen op de website
De communicatieadviseur zorgt dat het op de juiste plek op de website terechtkomt. Eventueel wordt je bijdrage extra gedeeld via social media.
Contact
Jelle Zoomer | je.zoomer@overijssel.nl