Home Actueel Blog #39: Maakt marketing de wereld kapot?

Blog #39: Maakt marketing de wereld kapot?

Door Maura Vaandrager-Kraai, communicatieadviseur bij Nieuwe Energie Overijssel

Communicatieadviseur Maura Vaandrager-Kraai van Nieuwe Energie Overijssel ontmoette tijdens een sessie op Springtij mensen die menen dat marketing de wereld kapot maakt. Een schok aangezien Maura vindt dat goede marketing en communicatie juist de wereld kunnen verbeteren. Op Springtij ging zij het gesprek met deze groep aan.

De sessie ‘Marketing en Systeemverandering’ waar ik aan deelnam, begon rustig. De verdeeldheid binnen de groep werd pas echt duidelijk bij deze stelling:

‘Marketing maakt de wereld kapot en mensen ongelukkig’

Met deze stelling stond de groep ineens tegenover elkaar. Ongeveer de helft van de groep was het eens met deze stelling. Ik stond zelf, logischerwijs, in het vak oneens. Ik was oprecht verbaasd hoeveel mensen in het vak eens stonden. Ik wist wel dat marketing niet een fijne naam heeft, zeker niet in de duurzaamheidssector. Maar dat er echt zo hard over gedacht werd, wist ik niet.

‘Zij zijn de duivel’

Ik vond de stelling ook lastig. Het laat lijken alsof marketing de boosdoener is. Tijdens het bespreken van deze stelling waren er ook reacties als ‘Marketing en communicatie moeten hun verantwoordelijkheid nemen, zij zijn de duivel.’ In mijn ogen is dat verkeerd geïnterpreteerd. Er zijn foute bedrijven. Met vast hele foute marketing- en communicatieafdelingen. Maar dan ligt dat niet per se aan de afdeling marketing en communicatie, maar aan het bedrijf zelf.

‘Stop alles in marketing- en communicatiekracht.’

– Maura Vaandrager-Kraai, communicatieadviseur

Wat zou jij doen met een miljoen?

Er zijn namelijk ook hele mooie kansen voor marketing en communicatie. Tijdens een sessie met het hele team van Nieuwe Energie Overijssel een paar maanden geleden kregen wij de vraag: ‘Wat zou jij doen met een miljoen euro om de energietransitie op te lossen?’ Vele collega’s doken de technische oplossingen in of begonnen aan het belastingstelsel te morren. Maar één collega had een kort antwoord. Namelijk: Stop alles in marketing- en communicatiekracht. Ik geef direct toe, die collega was onze marketingmanager. Maar dan nog. Marketing en communicatie kan ook juist enorm veel toevoegen aan het goede in plaats van het erge nog erger maken.

To the good side!

Later in de nabespreking van de sessie op Springtij opperde iemand dat marketing misschien een andere naam moest krijgen. De term socialteer i.p.v. marketeer werd genoemd. Ik denk niet dat dat de oplossing is. Daarmee laten we, in de ogen van de tegenstanders, weer zien dat marketing vervormen en mooie praatjes is. Nee. Ik denk dat wij als marketing en communicatieprofessionals zelf moeten laten zien hoe ons vak een mooie bijdrage kan hebben. Alleen door de tegenstanders de positieve kant te laten ervaren, kunnen we het beeld van de wereldverwoestende marketingafdeling veranderen. Dus marketing en communicatieprofessionals: volg je collega’s! Stap net als ons over to the good side! Want ik neem in mijn rol met alle liefde de verantwoordelijkheid voor wat we doen. Wij versnellen de energietransitie en marketing en communicatie speelt daarin een enorm belangrijke rol.

Maura Vaandrager-Kraai, communicatieadviseur bij Nieuwe Energie Overijssel